Jak si udržet empatické naladění k ostatním i k sobě – i v náročných situacích

Kam zaměříme svou pozornost, to roste. Tento princip využívá koncept empatické nenásilné komunikace, který vyvinul psycholog Marshall Rosenberg a rozvinuli jej mnozí další trenéři komunikace. Slučuje v sobě poznatky o empatii, jazyku, komunikaci, vědomí i použití síly, které jsou známy již mnoho století. 

Chceme-li rozvíjet empatický přístup k druhým i sami k sobě, je velmi užitečné vědět něco o lidském prožívání, jazyku a komunikaci a umět tyto znalosti využívat v praxi. Koncept nenásilné komunikace empaticky nahlíží do našeho vnitřního prožívání, odkud komunikace vyvěrá. Komunikace je totiž odrazem našeho vnitřního světa – našich pocitů a naplnění nebo nenaplnění našich lidských potřeb.

Empatie a emoce

Kumulují-li se v nás nepříjemné emoce, protože jsme např. unavení, pod tlakem, naštvání apod., odráží se to vždy v našem projevu i komunikaci a je to vidět navenek. V takových chvílích ztrácíme spojení se svými potřebami, s empatickým naladěním sami na sebe a odtrháváme se od možnosti řešení našich potřeb.

Díky konceptu empatické nenásilné komunikace vzniká prostor pro efektivní řešení, jak se naladit zpět sami na sebe a dát prostor porozumění sami sobě i druhým a řešit věci na úrovni mezilidských potřeb a předejít tak konfliktům.  

Konflikty

Nikdo nemáme rádi konflikty a často bohužel nevíme, jak se s konflikty efektivně vypořádat, natož jim umět předcházet. Pomocí 4 kroků nenásilné komunikace to můžeme změnit. Můžeme se setkat s druhými lidmi na empatické úrovni a začít vnímat lidské potřeby na obou stranách. Dokážeme-li se setkat v komunikaci na úrovni lidských potřeb, dokážeme si mnohem lépe porozumět a domluvit se, protože jako lidé máme velmi podobné potřeby a tam se dokážeme snáze pochopit.

Všimněte si jakou komunikaci používáte:

  1. Cítíte např. vnitřní nespokojenost a nevíte co s ní? Jste při tom nepříjemní na své okolí?
  2. Rozčiluje vás přístup druhých a vaší tendencí je říkat jim, co se vám nelíbí?
  3. Máte tendenci si stěžovat a nehledat řešení?

Uvedené situace a přístup k nim vyjadřuji nezdravé vzorce komunikace, které jsme se naučili už v dětství. Přinášejí nám často pocity frustrace, neporozumění, díky nim se cítíme zranění a stahujeme se sami do sebe. Bohužel se tím odtrháváme od propojení s druhými lidmi – od zdravých kvalitních vztahů, které náš život dělají lepší, spokojenější a naplněnější.

Jaké může být lepší řešení pro 3 situace výše

Výše uvedené situace můžeme řešit konceptem empatické nenásilné komunikace mnohem efektivněji:

  1. Místo vnitřní nespokojenosti a dávání jí najevo se můžeme spojit se svým prožíváním a hledat jaké potřeby nemáme právě teď uspokojeny a komunikovat potřebu naplnění svých potřeb.
  2. Místo sdělování druhým, co se vám nelíbí, můžete obrátit svou pozornost na uvědomění svých potřeb a hledat jejich řešení ve spolupráci s druhými.
  3. Místo stěžování si, se můžete spojit se svými pocity, prozkoumat své potřeby a postarat se o ně.

4 kroky pro empatické porozumění

Lepší řešení 3 výše uvedených situací nám pomohl najít koncept empatické nenásilné komunikace – díky němu si můžeme snadněji porozumět s druhými lidmi a co je také velmi důležité, porozumět zdravějším způsobem i sami sobě.

Empatická nenásilná komunikace nás učí předcházet nedorozuměním a konfliktůmrozvíjet osobní i pracovní vztahy na vyšší úrovni. Vytváří prostor pro porozumění mezi lidmi a hledá řešení, která fungují pro všechny.

Komunikovat lepším způsobem potřebuje teoretický základ a zejména trénink

Porozumět modelu empatické komunikace je jedna věc, změnit svou komunikaci v praxi je pak věc druhá a nebývá to často jednoduché. Zejména v náročnějších situacích, kdy se v nás začnou ozývat negativní emoce.

Náš způsob komunikace je s námi srostlý už od útlého dětství a tak se ho přeučit bývá výzva. Chceme-li svou komunikaci zlepšit v praxi, potřebujeme nový způsob komunikace TRÉNOVAT, protože taková změna vyžaduje proměnu celé naší osobnosti – změnu našeho postoje, vnímání, myšlení, prožívání i změnu jazyka a celé naší komunikace. Proto pořádám hravé tréninky empatické komunikace a srdečně vás na ně zvu – více zde.  

Empatie a lepší komunikace zlepšuje vztahy k druhým i vztah k sobě sama

Podaří-li se nám využívat koncept nenásilné komunikace v praxi a vytrváme-li v jeho učení se i ve složitých situacích, přinese nám to zlepšení v mnoha oblastech života – ve vlastním prožívání, ve vztazích s druhými lidmi i ve vztahu sami k sobě. Díky empatii se naučíme více naslouchat a rozumět svým potřebám a díky tomu se o naše potřeby budeme umět lépe postarat.

Mám-li to shrnout, vnímám, že se mi lépe žije, protože díky empatické komunikaci snadněji odhaluji své nenaplněné potřeby, více jim rozumím, lépe vnímám kdy a kde vznikají a umím se díky tomu o své potřeby následně lépe postarat.

Pak tu platí jednoduché rovnice:

  • ZNÁM SVÉ POTŘEBY = MOHU SE O NĚ POSTARAT – díky tomu se mi daří žít lepší život.  
  • VNÍMÁM SVÉ LIDSKÉ POTŘEBY = LÉPE CHÁPU POTŘEBY DRUHÝCH – díky tomu se mohu s druhými setkat na úrovni potřeb obou stran a snáze se domluvíme.
  • ROZEZNÁVÁM SNADNĚJI SVÉ POCITY = LÉPE ROZUMÍM TOMU, CO MI DĚLÁ DOBŘE –  pak se mi snadněji žije, protože dříve vnímám nepříjemné pocity a ty mě ukáží jako KOMPAS, CO POTŘEBUJI ZMĚNIT.

Model nenásilné komunikace a jeho trénování v praxi mi změnilo život velmi výrazným způsobem k lepšímu a zlepšuje život i mým klientkám a klientům. Díky němu dokážu v sobě kdykoliv otevřít prostor k lepšímu porozumění sama sobě i druhým a zlepšovat svůj život a důležité vztahy.

Chcete-li svou komunikaci zlepšit podívejte se na mé kurzy komunikace.

Zde se můžete o nenásilné komunikaci dovědět více a zde si můžete stáhnout e-book zdarma.

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů