Fasciální jóga – Proč ji cvičit?

Fasciální jóga je jemná jóga, kdy se protahujeme v 3D prostoru. Pomáhá obnovit elasticitu v těle a rozvolňuje bolesti v zádech, krku i nohách. Hodně mě nadchla, protože je to velmi kreativní cvičení, které dává józe nový hravý rozměr.

Co jsou fascie?

Fascie jsou pojivové tkáně, které tvoří v našem těle propojený celek. Jejich význam pro naši kondici a fungování těla oceňují vědci až posledních pár let. Fascie jsou v těle všudypřítomné – rozprostírají se od vrcholku hlavy až k chodidlům. Představují celou fasciální síť, která obaluje snopce svalů (můžete je vidět, když zpracováváte hovězí maso – blány v mase jsou právě fascie) i tělesné struktury a orgány, dokonce i nervová vlákna.

Fasciální sítě si můžete všimnou i na citrusech.

Fascie mají v těle mnoho funkcí – drží naši strukturu a tvar těla. Bez nich by se naše tělo téměř rozteklo. Zajišťují i přenos živin, odpadních látek a vody, mají tedy i funkci transportní. V průběhu života fascie vysychají a snižují svou elasticitu. Negativní vliv na ně mají bolestivé a zánětlivé procesy, nemoci, zranění, stres a samozřejmě i málo pohybu.

Teprve v poslední době se o fasciích dost mluví v profesionálním sportu i ve fyzioterapii, protože vědecké studie teprve objevují, jaké funkce mají fascie v našem těle.

Jak fascie drží strukturu těla

Díky cvičením s fasciemi narovnáváte své tělo do přirozené rovnováhy. Pojivové tkáně fungují v těle jako tzv. tensegrit.  Co to je? Tensegrita je strukturální princip. Znamená to, že tvar a struktura jsou tu zajišťovány uzavřenou sítí napětí a tlaků. Je tu celková itegrita, jakmile povolí některý článek soustavy, tvar a struktura se rozpadají.

Nejlépe tento princip vidíte na obrázku.

Co fasciím neprospívá

Kdo se pohybuje málo, příliš jednostranně nebo fascie pravidelně nestimuluje, cítí často bolesti zad, krku i chodidel. Pojivové tkáni neprospívá dlouhé sezení a ležení, protože se málo se prokrvuje a ztrácí elasticitu a zatuhává. Tak jako celému tělu i psychice neprospívá sedavý a pohodlný způsob života. Fasciím také samozřejmě neprospívají záněty v těle a nevyhojená zranění.

Jak vypadá zdravá a narušená fasciální siť vám nejlépe přiblíží obrázek.

Co naše fascie potřebují

Podle výsledků výzkumů je zdravá fasciální síť velmi elastická a pokud dojde k poklesu elasticity, je možno ji vhodně voleným cvičením obnovit. Cvičení obnovuje zdravou architekturu tkáně, hydratuje ji a obnovuje její elasticitu.

Díky speciálním cvičením můžete pojivové tkání vracet pružnost a odolnost. Je však důležité cvičit pravidelně.  Cvičení fasciální sítě neznamená učit se novým cvikům. Nové a jiné je pouze provedení cviků, důležité tedy je, JAK cvičíme.

Fasciální siť reaguje na cvičení pomaleji, změny se dostavují nejdříve po 3 měsících pravidelného cvičení a proces změn se uvádí, že může trvat až 2 roky. Co svým fasciím dáte má dlouhodobý charakter. Nabrat kondici fasciím trvá mnohem déle, změny však mnohem déle zůstávají, než je tomu u svalové tkáně.

Fascie, emoce a napětí

Fascie jsou i systém, který hodně souvisí s emocemi, nespokojeností a vnitřním napětím. Problémy s fasciemi tedy nespočívají jen v málo či špatném pohybu, ale také s tím, jak se cítí naše duše. S fasciemi krásně pracuje také praxe tekutinového těla a „svalů duše“ Psoas, jejíž lekce vedu …. více zde.

Hlavní principy cvičení s fasciemi

Komplexnost

Fascie propojují tělo ve velkých celcích. Fascie tedy protahují zejména komplexní cviky s celým tělem, když zapojujeme celé myofasciální řetězce. Fascie ramen se totiž propojují např. do fascií zad a ty zas do fascií hýždí a tak je celé tělo v této síti propojeno,

Vědomé cvičení

Na cvičení s fasciemi je třeba se soustředit. Fascie obsahují mnoho proprioreceptorů (ty zajišťují schopnost nervového systému zaznamenat změny vznikající ve tkáních). Chceme-li remodelovat strukturu pojivové tkáně, je třeba naslouchat pocitům v našem těle a cvičit vědomým jemným způsobem.

Ladnost a hravost

Pohyby pro ozdravení fascií jsou ideálně uvolněné, ladné, plynulé, s minimálním úsilím. Nezařazujeme cviky na sílu, nadměrnému zatěžování, protože to pojivové tkáni nesvědčí.

Variabilita

Pro fascie se nehodí rutinní opakované cviky, které se nemění. Je naopak třeba hledat, co nejširší variabilitu v cvičení. Hrát si se směry protahování, střídání poloh apod.

Kdy fasciální jóga zejména pomáhá?

  • svalově-kosterní problémy (např. bolesti šíje / zad), skolióza, syndrom karpálního tunelu apod.
  • snížená hybnost (např. kloubní potíže, artróza)
  • chronické obtíže z jednostranného přetěžování
  • zlepšení pohyblivosti a fyzické výkonnosti
  • zlepšení vzhledu a držení těla
  • zlepšení dechové kapacity
  • psychické potíže

Kde si můžete s fasciemi zacvičit? Na mé lekce Fasciální jógy se mužete podívat tady. Fasciální jógu zařazuji i v Jemné józe on-line 2x týdně, kterou můžete sledovat z pohodlí domova.

Občas můžete narazit na ochutnávkovou lekci Fasciální jógy i ve FB skupině Jemné jógy zde.

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů