Biohacking – cesta ke zdraví a lepší verzi sama sebe

Biohack nebo biohacking pro mě bylo ještě před 2 roky nové slovo, ovšem obsah ten znám dobře dlouhá léta jako své boty. U nás na termín biohacking zatím narazíte zřídka, na západě však je to již zavedený pojem. A myslím si, že u nás o něm budeme slýchat čím dál častěji… Biohacking totiž vyjadřuje vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu, zdraví a své biologii. Tento přístup budeme potřebovat všichni čím dál víc …

Biohacking

Potřebujete více soustředění, lepší paměť, méně zdravotních potíží, lepší tělesný výkon. Biohacking vám pomůže.

Když se zamyslíte nad významem slov hackbio dohromady, vydedukujete, že půjde o úpravy a fušování do toho, jak funguje živý organismus. Jde tu tedy o hledání nových a chytrých způsobů, jak vytvořit nejlepší verzi sebe sama. Je to nový termín a současně víme, že o toto se lidstvo snažilo od nepaměti např. sportovci, vědci, výzkumníci, objevitelé, cestovatelé a např. i jogíni, mniši posouvající hranice své mysli a těla, ti všichni byli a jsou biohackaři.

Přístupů k biohackingu je nekonečná řada. Každý to pojímá po svém a hledá tu nejlepší vlastní cestu nejlepší verze sebe sama.

Jako biohacker jste ke všemu ochotný pokusný králík. Potřebujete hodně studovat a experimentovat, samozřejmě svědomitě a rozumně. Experimentujete sami na sobě a učíte se z vlastních zkušeností. Každý jedinec, každé tělo funguje jinak, takže jen praxí objevíte, co nejlépe funguje právě vám.

Biohacking je založen z velké části na konceptu – co vkládáme do svého těla, má obrovský dopad na to, jak se cítíme, jací jsme. Chceme-li tedy lepší výstup (lepší zdraví, více klidu, soustředění, zlepšit paměť, tělesný výkon, …), musíme pracovat se vstupy a zlepšit je. .. Kdo by nechtěl zlepšit své tělo, mysl a celkové schopnosti zavedením několika jednoduchých opatření? 

Jednoduchost

Ano o jednoduchosti to je, protože jen s jednoduchými strategiemi a rituály vydržíte dlouhou dobu. Proto, co zavedete do svého biohacku, to zjednodušujte a zjednodušujte.

Na začátku se na hack dobře připravte, abyste měli dobré podmínky pro to vytrvat. Chcete začít např. s meditací? Naplánujte, který čas bude nejlepší. Upravte prostředí: Připravte si předem meditační místo, nerušený klid, vyvětrejte apod. Hodí se také připomínací kotvy (nastavím si pípnutí na zvolený čas, místo na meditaci mám na očích, můžu si udělat připomínací lepíky, motivační obrázek apod.)

Co do biohackingu patří

  • Výživa (Hledáte účinný biohack? Zkuste přestat jíst cukr.) 
  • Spánek (zlepšování kvality i délky) 
  • Pohyb, cvičení, dýchání
  • Meditace, práce s emocemi, terapie vděčnosti 
  • Flow (mocný stav mysli pro zvládání náročných úkolů) 
  • Spojení s přírodou (přírodní jídlo, voda, vzduch, slunce. Odtrhli jsme se od přírody a nejsme už tak zdraví a odolní. Takže hurá do přírody nechat se ošlehat sluncem, větrem a vodou, např. začít s otužováním …)
  • Užívání nootropik (směsi extraktů z bylin a dalších přírodních látek stimulujících mozkovou činnost např. soustředění, paměť, výkon – mám pro vás jeden super tip, jak si zlepšit buněčné dýchání
  • Hudba (jak na vás působí různá hudba v určitých situacích určitě víte a můžete s tím pracovat) 
  • Využití elektronických zařízení ke sledování a vyhodnocování biometrických dat (např. fitness náramky a aplikace) 
  • Použití implantátů rozšiřujících schopnosti lidského těla (např. magnetické implantáty nebo NFC čipy) 
  • Sekvenování DNA za pomoci laboratoří nebo v domácích podmínkách a výzkum svých genetických predispozic 
  • a další

Kdo z biohackingu nejvíce těží

Jsou to lidé, kteří:

  • cítí, že v životě nedosahují toho, čeho by chtěli 
  • mají potíže se soustředěním, zejména u náročných úloh v práci a ve škole
  • jsou nemocní, zesláblí a připraveni udělat pozitivní změnu 
  • chtějí se stát lepším člověkem
  • hackovat můžete nakonec třeba i své mezilidské vztahy 

Jak na první hack

Jak maximalizovat svůj biologický potenciál? Jak se posouvat za hranice svého zdraví, štěstí či výkonu? 

Posouvat se obvykle vyžaduje systematickou změnu přístupu k životu, svému tělu a mysli. Biohacking hledá přístupy a techniky, které přinesou výrazný efekt s minimální investicí času, energie a peněz. Renesanci tedy zažívají také obyčejné jednoduché věci, které jsme často považovali za příliš obyčejné než, aby byly skvělé (např. dýchání). A přitom tolik jednoduchých věcí dokáže tolik změn!

Toužíte vyzkoušet svůj první biohack? Vyberte si jeden a soustřeďte se na ni 7 dnů v řadě. Nechtějte hned vše najednou, zvolte si jednu věc a pracujte na ní

Jako první hacky si lidé nejvíce vybírají:

  • ranní cvičení a dýchání 15 min
  • meditace 10 min
  • chodit pravidelně do sauny
  • zlepšit spánek (např. chodit pravidelně dříve spát)
  • pravidelný režim dne (např. stejné časy vstávání, uléhání, jídel, práce, odpočinku)
  • vysadit ze stravy cukr (upozorňuji – může to být náročné – na cukr nám často vzniká závislost)
  • otužovat se

Na vás je, jak namícháte způsob, poměr, načasování, harmonogram hacku. Soustřeďte se, jak už jsem psala, pouze na 1 hack. Kam dáváme pozornost, to roste. Rozptýlení pozornosti nám bere zaměření.

Věnujte pozornost výsledkům

Abyste mohli účinně vyhodnotit výsledky biohacku, najděte si způsob, jak je změřit, jak objektivně sledovat stav před, během a po vašem pokusu

Zůstaňme u příkladu meditace – postupovat můžete takto:

  • Před začátkem si napište, jak se cítíte (možná jste zvolili meditaci proto, že chcete udělat něco se svou neklidnou myslí) – stručně popište, jak to teď je, co chcete změnit, jaké chcete výsledky. Ideální je pro zápis např. deníček papírový či elektronický (existují apky i na heslo).
  • Fajn bude si také zapsat proč vlastně chcete tento hack zkusit (někde to uvnitř víte, když si však napíšete svá proč, uvědomíte si mnoho souvislostí a budete mít svou motivaci černou na bílém – x krát se pak bude hodit se na ní při cestě podívat).
  • Zaznamenávejte, jak se daří praxe – např. si pište čárky nebo zaznamenávejte do aplikace, že jste meditovali. Můžete si psát i pocity s tím spojené. Co příjemného cítím?  Nebo pokud se praxi vyhýbáte, prokrastinujete .. Co vám běží hlavou? Proč se vám do praxe nechce? Co je za tím?
  • Za 7 dnů udělejte vyhodnocení – napište si: Jak se cítím po praxi? Co se změnilo? Co je lepší? Je něco horšího?  …. Uvědomte si také: Je 7 dní dostatečný čas pro vyhodnocení, jestli je to pro mě přínosné nebo potřebuje hack více času? Kolik dalšího času hacku dám, abych zjistil/a jestli na mě funguje?
  • — Když prodloužíte čas naplánujte si i další vyhodnocení – např. prodlužuji experiment na dalších 7 dní. Vyhodnocení v neděli 25. 10. 

Pokud zjistíte, že hack není ono, najděte si zas jen jeden hack, kterému dáte prioritu. Teprve až jeden hack vám přeroste v rituál, přidejte další.

Líbí se vám hack? Postupně přidávejte víc

Až budete mít své pravidelné rituály, bude pak už snažší přidávat k zaběhlým hackům nové. Např. když ráno už cvičím 10 min, půjde snadněji k rituálu přidat ještě např. dýchání 5 min a dál třeba otužování.

Než se nadějete, budete žít mimořádný život! … —- Ha ha ha … Tak takhle lehké to možná nebude 😀 (Možná ano – programujte si v hlavě úspěch! …)

Proč to nemusí být lehké? Protože jsme od přírody většinou líní tvorové (Všimněte si, že z lenosti vzniká pokrok. – Kdyby nám nebyla lenost vlastní, kdo by pak vymyslel auto, myčku a počítač?) Takže možná budete potřebovat spoustu motivace a podpory něco ve svém životě změnit. (Kdyby to nebylo potřeba, neměli by koučové, co dělat :-D)

Zajímají vás různé hacky

Mám pro ně novou záložku na webu v metodách – koukněte na Biohacking a zdraví.

Je pro vás vybraná změna náročná? 

Některé změny nám jdou v životě snadno a s jinými je to řádná lapálie. Pokud uvažujete vzít si na pomoc odborníka, mohu vám pomoci konzultacemi, prací s myslí, s emocemi, konstelacemi, koučinkem.

Nebo si můžete nechat zasílat newsletter a občas si něco přečíst.

Držím vám palce při vašem úspěšném biohackingu 🙂

Vlasta

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů