Kam zaměříme svou pozornost, to roste. Tento princip využívá koncept empatické nenásilné komunikace, který vyvinul psycholog Marshall Rosenberg a rozvinuli jej mnozí další trenéři komunikace. Slučuje v sobě poznatky o empatii, jazyku, komunikaci, vědomí i použití síly, které jsou známy již mnoho století.
Chceme-li rozvíjet empatický přístup k druhým i sami k sobě, je velmi užitečné vědět něco o lidském prožívání, jazyku a komunikaci a umět tyto znalosti využívat v praxi. Koncept nenásilné komunikace empaticky nahlíží do našeho vnitřního prožívání, odkud komunikace vyvěrá. Komunikace je totiž odrazem našeho vnitřního světa – našich pocitů a naplnění nebo nenaplnění našich lidských potřeb.
Kumulují-li se v nás nepříjemné emoce, protože jsme např. unavení, pod tlakem, naštvání apod., odráží se to vždy v našem projevu i komunikaci a je to vidět navenek. V takových chvílích ztrácíme spojení se svými potřebami, s empatickým naladěním sami na sebe a odtrháváme se od možnosti řešení našich potřeb.
Díky konceptu empatické nenásilné komunikace vzniká prostor pro efektivní řešení, jak se naladit zpět sami na sebe a dát prostor porozumění sami sobě i druhým a řešit věci na úrovni mezilidských potřeb a předejít tak konfliktům.
Nikdo nemáme rádi konflikty a často bohužel nevíme, jak se s konflikty efektivně vypořádat, natož jim umět předcházet. Pomocí 4 kroků nenásilné komunikace to můžeme změnit. Můžeme se setkat s druhými lidmi na empatické úrovni a začít vnímat lidské potřeby na obou stranách. Dokážeme-li se setkat v komunikaci na úrovni lidských potřeb, dokážeme si mnohem lépe porozumět a domluvit se, protože jako lidé máme velmi podobné potřeby a tam se dokážeme snáze pochopit.
Všimněte si jakou komunikaci používáte:
Uvedené situace a přístup k nim vyjadřuji nezdravé vzorce komunikace, které jsme se naučili už v dětství. Přinášejí nám často pocity frustrace, neporozumění, díky nim se cítíme zranění a stahujeme se sami do sebe. Bohužel se tím odtrháváme od propojení s druhými lidmi – od zdravých kvalitních vztahů, které náš život dělají lepší, spokojenější a naplněnější.
Výše uvedené situace můžeme řešit konceptem empatické nenásilné komunikace mnohem efektivněji:
Lepší řešení 3 výše uvedených situací nám pomohl najít koncept empatické nenásilné komunikace – díky němu si můžeme snadněji porozumět s druhými lidmi a co je také velmi důležité, porozumět zdravějším způsobem i sami sobě.
Empatická nenásilná komunikace nás učí předcházet nedorozuměním a konfliktům a rozvíjet osobní i pracovní vztahy na vyšší úrovni. Vytváří prostor pro porozumění mezi lidmi a hledá řešení, která fungují pro všechny.
Porozumět modelu empatické komunikace je jedna věc, změnit svou komunikaci v praxi je pak věc druhá a nebývá to často jednoduché. Zejména v náročnějších situacích, kdy se v nás začnou ozývat negativní emoce.
Náš způsob komunikace je s námi srostlý už od útlého dětství a tak se ho přeučit bývá výzva. Chceme-li svou komunikaci zlepšit v praxi, potřebujeme nový způsob komunikace TRÉNOVAT, protože taková změna vyžaduje proměnu celé naší osobnosti – změnu našeho postoje, vnímání, myšlení, prožívání i změnu jazyka a celé naší komunikace.
Podaří-li se nám využívat koncept nenásilné komunikace v praxi a vytrváme-li v jeho učení se i ve složitých situacích, přinese nám to zlepšení v mnoha oblastech života – ve vlastním prožívání, ve vztazích s druhými lidmi i ve vztahu sami k sobě. Díky empatii se naučíme více naslouchat a rozumět svým potřebám a díky tomu se o naše potřeby budeme umět lépe postarat.
Mám-li to shrnout, vnímám, že se mi lépe žije, protože díky empatické komunikaci snadněji odhaluji své nenaplněné potřeby, více jim rozumím, lépe vnímám kdy a kde vznikají a umím se díky tomu o své potřeby následně lépe postarat.
Model nenásilné komunikace a jeho trénování v praxi mi změnilo život velmi výrazným způsobem k lepšímu a zlepšuje život i mým klientkám a klientům. Díky němu dokážu v sobě kdykoliv otevřít prostor k lepšímu porozumění sama sobě i druhým a zlepšovat svůj život a důležité vztahy.
Chcete-li svou komunikaci zlepšit podívejte se na koncept nenásilné empatické komunikace zde.
Chcete číst další články? Přihlásit se k odběru můžete ZDE.