12 tipů jak si tvořit dobrou náladu

Tvoje nálada se dá ovlivňovat a tvořit. Sepsala jsem 12 tipů, které pomáhají jak mě, tak mým klientkám a klientům tvořit si lepší život. Některé jistě znáte, některé vám pomohou rozšířit váš repertoár.

První, na co je důležité myslet, je mít zazdrojované své základní fyzické potřeby, pak se podíváme na podporu pomocí našich činností, postojů a myšlení.

Mějte zazdrojované své FYZICKÉ POTŘEBY

  1. DOST TEKUTIN – voda, bylinkové čaje – bez tekutin nemůže mysl ani tělo správně fungovat
  2. NAJEZENÝ/Á kvalitní stravou – podobně jako tekutiny potřebujeme výživnou kvalitní stravu (často na to zapomínají maminky, které pečují o své děti – samy se kvalitně nenají a dochází jim šťáva a
  3. ČERSTVÝ VZDUCH do každého koutku plic a do každé buňky – několikrát denně hluboce dýchejte až do bříška – dlouhý pomalý výdech pomůže zklidnit, dodat buňkám kyslík i odvést z těla zplodiny, které tělo zatěžují.
  4. POBYT VENKU – aspoň 1-2 hod denně venku. Příliš mnoho času trávíme uvnitř. Doplňujte sluníčko a pobyt venku, kdykoliv můžete. Říkávalo se: „Kam nechodí slunce, chodí lékař.“
  5. Dostatek KVALITNÍHO SPÁNKU – Ideální je chodit spát ve stejnou dobu a hodinu před si dát klidnou činnost a digitální detox (modré světlo obrazovek snižuje tvorbu hormonu melatoninu, který je zodpovědný za hloubku spánku), vyvětrat, zatemnit (kvůli vyšší tvorbě melatoninu) a pravidelně spát 7-8 hod). Chcete-li vědět víc o tom, proč je spánek tak důležitý, doporučuji knihu „Proč spíme„.   

Dopřávejte si PODPORUJÍCÍ ČINNOSTI

  1. KAŽDODENNÍ POHYB – procházka, jóga, plavání, tanec …
  2. Denně CHVILKA ČASU JEN PRO SEBE
  3. Dostatek činností, které MÁTE RÁDI a DODÁVAJÍ TI ENERGII – dopřávejte si to, co vám přináší radost, dobíjí a obohacuje vás  … sport, příroda, četba, studium toho, co vás zajímá, koníčky, smysluplné rozhovory, sauna … Můžete si udělat svůj osobní průzkum:  Vypište si činnosti, o kterých si myslíte, že vás dobíjejí a veďte si Deník průzkumu. Předem odhadněte, jak se po které činnosti budete cítit – kolik vám dodají radosti a energie. Použijte k tomu stupnici +1 až +10. Kdy +10 je maximum radosti a dobití. A pak si pomocí stupnice zapište nakolik jste se strefila … (Zápis může vypadat např. takto … 30 min si zaplavat – odhad radosti +5 /skutečnost +8 radosti.)

Nebo si můžete jen zvědomovat své dny a pozorovat, co vám energii dodává a co bere bere. Každý den si napište činnost/situaci, která vám dodala nejvíce energie a naopak, která vám nejvíce energie vzala … (Zápisy mohou vypadat např. takto … Pondělí pochopení od kamarádky +8/ rozhovor s tchýní -9, úterý běh +8/ úkoly s dětmi -6.) Vedení deníku nám pomůže uvidět, jaké zdroje a zloději energie a radosti se nám často opakují a my pak můžeme začít přemýšlet, jakou změnu potřebujeme udělat.

Nechte se podpořit VZTAHY

  1. Obklopujte se POZITIVNÍMI a PODPORUJÍCÍMI LIDMI a udržujte si zdravé sociální vazby s lidmi, s kterými vám je dobře – s lidmi, kteří vás podporují jít za vašimi sny – Jsme společenští tvorové, odpradávna jsme tvořeni k tomu se podporovat v našich kmenech. Dnešní doba nás často z kmenů vyvrhla a důležité= si svůj kmen nebo kmeny vědomě tvorit – „Obohacujte své přátele a oni obohatí vás.“ 🙂 

Všímejte si SVÝCH POSTOJŮ a MYŠLENÍ

  1. NEBERTE SI VĚCI OSOBNĚ! – Když VÁM někdo říká ošklivé věci, tvrdí vám, že jste špatná pertnerka, máma, že jste hloupá, tlustá, neschopná …– pokud má potřebu hodnotit takto váš život – tak věřte, že to nemluví o vás, že on sám prožívá vnitřní problémy, se kterým si neumí poradit, a užívá strategii kopat do lidí kolem sebe.
  2. PĚSTUJTE VDĚČNOST – Buďte vdeční za vše, co máte. Soustřeďte se na své dary a ne na své nedostatky. Budujete si tak pocit a postoj hojnosti. Existuje i terapie, která vděčnost využívá – říká se jí „terapie vděčnosti“. Za co můžete být vděční? I to když máme funkční ruce a nohy je velký dar. Pokud žíjeme, můžeme poděkovat za vše, co v našem těle funguje (a na chvíli se přestat soustředit na to, co nefunguje). Oceňte Co vše umíte? – naučili jste se chodit, řídit auto, počítat a určitě mnoho dalšího. I to je dar. Napište si seznam vděčnosti. Jaké jsou vaše silné stránky? Najděte je a připomínejte si je, je to velká sebe-podpora, znát je a být si jich vědomi.
  3. Na každé situaci, která vypadá těžce, najděte 3 POZITIVNÍ VĚCI a z těch se radujte! – Je to velmi důležité! Náš mozek je vybaven na to monitorovat, kde jsou chyby a na nebezpečí. Mnoho milionů let nám toto pomáhalo přežít. Dnes se po nás chce však nadměrný výkon a my se dokážeme přímo nechat zahltit tím, co nefunguje a kde hrozí nezdar. — Dělejte to jinak – Měňte úhly pohledu a vnímejte, co pozitivního vám situace přináší: Propustili vás z práce? Máte možnost se věnovat svým koníčkům, dětem/vnoučatům, konečně začít podnikat. – Vím, nebývá to lehké, když to však zvládnete, budete cítit svou vnitřní obrovskou sílu.

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů