Proč se zajímat o „svaly duše“ Psoas?

Svaly Psoas (velké svaly bederní) jsou takovou lahůdkou mezi cvičeními. Pomohou vám v mnoha ohledech na těle i na duši. Taoisté je nazvali „svaly duše“, protože jsou uložené hluboko v našem středu, blízko páteře a jsou propojené s naší niternou stránkou.

K čemu je dobré jim věnovat pozornost?

Svaly Psoas jsou největšími svaly v těle a propojují jako jediné svaly trup přímo s končetinami. Probíhají naší pánví a mají vliv na vnitřní orgány pánve, včetně ženských orgánů a pánevního dna. My západní lidé máme Psoas často zkrácený a tuhý a to nám škodí. Je mnoho oblastí, které velké svaly bederní v těle ovlivňují – od fyzického těla po pocity včetně pocitu bezpečí. V tomto článku chci popsat 4 oblasti, kde mají velký vliv.

Mají vliv na zdraví našich beder a zad

Svaly Psoas velmi ovlivňují oblast beder, protože přímo nastavují vaše automatické postavení pánve. Souvisí proto s tím, jestli budeme mít potíže s bedry, bederní páteří i bolestmi zad ve vyšších místech. Pokud svaly nejsou v pořádku – často nás bolí bedra nebo i kost křížová nebo záda v jiných částech. Ze cvičení asi znáte, že pánev by zdravě měla být postavena v mírném podsazení. Při cvičení nás na to někdo občas upozorní, jaké je ale vaše běžné (automatické) postavení pánve, když si nedáváte pozor? O to tu totiž jde.

Pokud nemáte běžně pánev v dobrém postavení, nemáte svaly Psoas zdravé a pružné. A nepomůže vám mnoho ani protahování v józe či střečinku. Proč? Protože to cvičíte s Psoasem jen po fyzické stránce. Je potřeba jít na hlubší úroveň a podívat se, jak na tom vaše velké svaly bederní jsou z hlediska niternějšího stavu.

Jak s nimi cvičit jinak?

Fyzické protahování svalů Psoas je jen jedna část (a méně podstatná) celé skládačky. Tyto svaly potřebujete mít v kondici, aby byly nejenom pružné, ale i šťavnaté a očištěné od nánosů stresu. Ač jsou to svaly kosterní (ty které ovládáme vůlí), reagují i na podvědomé vlivy a jsou ovlivňovány tím, jak se cítíme, co prožíváme. Odtud dostaly také své pojmenování „svaly duše“.

Chovají se vlastně jako orgán. Přirovnat je mohu třeba k žaludku. Když nemůžeme v našem životě něco strávit, je to pro nás obtížné, často cítíme jak se nám svírá žalude. A stejně reagují na stres i svaly Psoas – stáhnou se a ovlivňují svým stažením postavení pánve a zakládají nám na bolesti beder, páteře případně vnitřních orgánů v pánvi.

Je tedy vhodné s nimi cvičit i na jiných rovinách než jen na fyzické. Přidat i cvičení v rovině emoční a energetické přes jemná vnímavé speciální cviky. Cviky jsou to jemné uvolňující, nejsou nijak těžké, rychle se je naučíte podstatné je ovšem JAK tyto cviky cvičíme. Na tom JAK nejvíce záleží.

Ovlivňují naši pánev, ledviny i ženství

Stav velkých svalů bederních ovlivňuje i další orgány v těle. Jsou to ledviny, s kterými svaly bezprostředně sousedí. Dále orgány v pánvi včetně ženských orgánů jako vaječníky, děloha. Jak totiž dokážeme svaly Psoas procítit, vnímat a uvolnit, tak dokáže uvolnit i své břicho uvnitř. A tam kde nemáme tělo živé, vědomé, tam nám neproudí krev, lymfa, energie a tam se rozvíjejí bloky, bolesti a později nemoci.

Přes cítění, vnímání a napojování na svaly Psoas tak můžeme ovlivňovat i další orgány v těle a nejenom v pánvi.

Jsou komunikátorem s tělem

Ano přes svaly Psoas můžeme komunikovat se svým tělem. Jsou indikátorem, jak se cítímepřes jemné cvičení s nimi můžete zpětně ovlivňovat, jak se vy a vaše tělo cítí. Paráda že? Mít takový komunikátor s tělem přináší mnoho výhod. Na jemnější úrovni můžete cítit, co je pro vás ok a co už pro vás ok není. Dříve a lépe tak můžete reagovat na to, co se okolo vás i ve vás děje.

Já sama již běžně na jemné úrovni už cítím, kdy mám toho na sebe více naloženo (potíže se zády často souvisí s tím, jak těžké věci neseme) protože se mi jemně ozvou svaly Psoas a já si jednak uvědomím, že se dostávám do stresu a jednak jemným cvičením s Psoasem si dám bedra rychle do pořádku (např. i v tramvaji) a nečekají mě už zablokovaná záda jako kdysi před mnoha lety.

Souvisí s naší hloubkou

Jak už jsem napsala, velké svaly bederní nám ukáží, když jsme ve stresu, přetíženi, je toho na nás moc. Je to proto, že souvisí s naším hlubokým prožíváním. Jsou to svaly, které nám dokáží ukázat, jak moc se v současné chvíli ve světě cítíme bezpečně. Samozřejmě je to určitá dovednost umět je takto jemně vnímat. Z mých kurzů Psoassvaly duše středu a bezpečí. mám bohaté zkušenosti, jak se lidé (zejména ženy) dokáží rychle nacítit na své svaly Psoas a dokáží s nimi pracovat. Ještě se nestalo, že by během půldne účastníci kurzu nezačali svaly Psoas cítit na jemněji úrovni, jak se jim uvolňují.

Dokážeme se učit rychle, když víme JAK. Kdo neprocítí tyto svaly za kurz tak hluboko, jak by chtěl, odnáší si z kurzu návod, jak cvičit doma a své schopnosti rozvíjet.

_________________________________________________________________

Chcete se o „svalech duše“ více dovědět a naučit se i jemné cvičení s Psoas naučit? Podívejte se na mé kurzy a konzultace Psoas.

vlasta@vlastaliskova.cz
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Novinky Jak žít naplno

    Chci pravidelnou dávku inspirace!

  • Nejnovější články
  • Kategorie