Jak obejít svá omezující přesvědčení

Chci se s vámi podělit o jeden jednoduchý způsob, jak krásně obejít svá omezující přesvědčení – jak obejít své brzdy. Je z rozvojové metody NLP (neuro-lingvistické programování).

Umět změnit nefunkční – omezující přesvědčení je důležitá dovednost, kterou uplatníte v osobním i pracovním životě. Určitě to znáte …

  • … někdy máte pocit, že je něco těžké
  • … nezvládnete to
  • … cítíte se nic moc, protože … a to protože je jasný důvod, proč se tak cítíte (a přitom to tak vůbec nemusí být!)

Podívejme se na 4 věty:

  • „Je těžké změnit zaměstnání.“
  • „Kolegové (manžel) mě kritizují, což znamená, že nejsem dost dobrá.“
  • „Když přednáším, necítím se dobře, protože jsem introvert.“
  • „Často jsem zkroušený/á, protože jsem moc citlivý/á“.

Co mají tyto věty společné?

Jsou to omezující výroky. Nepomáhají nám a brzdí nás. A proto je věčná škoda, jim věřit a nepokusit se je změnit. I změnou svého jazyka dokážeme měnit svá přesvědčení a to je super. Je velmi užitečné se to naučit!

Podívejte se na výše uvedené věty znova. Jsou opravdu pravdivé? Dá se jim věřit? Na první pohled možná ano, při bližším zkoumání se o jejich pravdivosti dá silně pochybovat. Zkusím vás to naučit.

K příkladům

Je opravdu těžké změnit zaměstnání? … Pro někoho ano, pro jiného ne. Tak proč bych se já nemohl/a také zařadit do druhé skupiny, že? Metoda NLP staví na principu, když někdo něco dokázal i já to můžu dokázat. Jen se potřebuji naučit JAK.

Když mě někdo kritizuje, je to pravda, že nejsem dost dobrý/á?  … Jistěže to pravda není. Nemusím umět vše na světě a i tak jsem hodnotný člověk. Když něco neumím, nezvládám, je to úplně v pořádku, umím přeci zas něco jiného. Každý má své silné stránky a stránky, které mu tolik nejdou – jen si to uvědomit, více se poznat a objevit své silné stránky, na kterých mohu stavět své sebevědomí a díky nimž mě mé slabé stránky nebudou tak trápit.

A taky si uvědomit, že učení lidé z nebe nepadají a k procesu učení patří i chyby (ty nás totiž posouvají) – většinu věcí v životě se potřebujeme naučit – i malé dítě se uči chodit a kolikrát při tom sebou žuchne.

Je nutné se při přednášení necítit dobře? Kdo to řekl? Jak na to přišel? Kde jsem se naučil/a přesvědčení, že při přednášení se introverti necítí dobře? I když jsme introverti, makoví či nemakoví můžeme se naučit, cítit se při přednášení vcelku fajn. Tak se neomezujte a nevěřte tomu, že když jste „nějací“ musíte se při přednášení cítit špatně.

Je pravda, že když jsme citliví, dotýkají se nás více věci? Ano, to může být pravda. Ale to, jak se cítíme, se dá změnit a to prosím kdykoliv! Pravda je, že se potřebujeme naučit JAK na to a nebývá to někdy jednoduché. Je velmi užitečné vědět, že za to, jak se cítíme, máme sami odpovědnost a můžeme se naučit své emoce měnit.

Škoda, že se toto vše neučí ve škole, že?

Jak se ptáte?

Říká se, na otázkách záleží a já s tím plně souhlasím. Jakou otázku byste si položili, ke 4 větám na začátku článku?

Chvilku prosím o tom popřemýšlejte a teprve až budete mít otázku vymyšlenou, čtěte dále.  – – – – – Zatím tu máte 3 obrázky 🙂

Většina lidí si položí k větám otázku: „Je to pravda?“ Ale to není dobrá otázka. Existuje mnoho lepších otázek – tzv. rozvojových otázek.

Rozvojové otázky, které nám mohou pomoci jsou např.: „Je tento výrok užitečný? Je toto přesvědčení pro mě užitečné?

Ukážeme si to na první větě „Změnit zaměstnání je těžké.“  „Je to pravda?“ Tady si odpovíme: Možná ano.

Lépe se můžeme optat: „Je tento výrok užitečný? Je pro mě užitečné věřit, že změnit zaměstnání je těžké?“ Tady mnohem jasněji vidíme, že výrok pro nás užitečný není a věřit mu nás akorát brzdí.

Víte kolik lidí se dostává do pasti takovýchto podobných brzdících výroků? Bohužel většina, protože nás této dovednosti nikdo nenaučil.

Teď jsme v půli cesty – víme, že výrok není užitečný, avšak co s tím dál?

Další rozvojová otázka, která nás posune vpřed může být: „CO nebo KDO mi může pomoci nevidět změnu zaměstnání jako těžkou?“

Zkuste si postup s druhou větou. Tady je shrnutí JAK na to:

  1. Na výroky, které slyšíte nebo si je sami myslíte se ptejte – Je užitečné tomuto výroku věřit?
  2. Jaká rozvojová otázka by mě mohla pomoci?
  3. CO nebo KDO mi může pomoci obejít výrok tak, abych měl/a otevřenou cestu k rozvoji?

Rozvojových otázek můžeme vymyslet samozřejmě víc.

Naše 4 věty podle nového postupu

„Kolegové (manžel) mě kritizují, což znamená, že nejsem dost dobrá.“ Je užitečné tomuto výroku věřit? Není. – Jaká rozvojová otázka by mě mohla pomoci? … Co nebo kdo mi může pomoci objevit, že jsem dost dobrá?

„Často jsem zkroušená, protože jsem moc citlivá“. Je užitečné tomuto výroku věřit? Není. -Jaká rozvojová otázka bude užitečná? … Co nebo kdo mi může pomoci, abych se cítila lépe?

„Když přednáším, necítím se dobře, protože jsem introvert.“ … Tady to nechám na vás …

Držím vám palce, abyste tento postup přenesli do své praxe a vytvořili si z něj návyk, který vám pomůže, když budete cítit, že vás něco brzdí.

Budu ráda, když mi dáte vědět, jak se vám to daří.

Chcete-li odebírat mé články, můžete se zaregistrovat tady.

Krásné dny

Vlasta

Vlasta Lisková
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů