Negativní emoce. Jak s nimi naložit?

Budeme-li vědět, jak fungují naše emoce, bude pro nás snazší naučit se s nimi užitečně zacházet a udělat si z nich pomocníka. Pro zpracování negativních emocí využíváme různé strategie. Některé jsou užitečné a jiné nám škodí a způsobují časem ještě větší bolest. Jak s emocemi zacházet patří k důležité dovednosti – emoční inteligenci. Ta je pro nás, náš úspěšný život dokonce důležitější než IQ.

Negativní emoce jsou nepříjemné, vytvářejí v nás neklid, nepohodlí, bolest, hrůzu – podle toho, jak moc je nevnímáme a neřešíme jejich zprávu. Negativní emoce jsou pro nás něčím jako výstražná kontrolka v automobilu. Upozorňují, že nastala chybka a bude dobré systém opravit. Málokdo bude jezdit autem dál, když svítí červená kontrolka. Negativní emoce často ale vůbec neřešíme. Proč? Protože jsou pro nás ohrožující a nevíme co s nimi. A tak se často uchýlíme ke strategiím útěk nebo útok. Z dlouhodobého hlediska jsou to neužitečné způsoby, neřešené emoce nás v životě stejně doběhnou. Útěk a útok jako reakce na emoce jsou naučené způsoby (ne)řešení a dají se změnit.

Naše strategie s emocemi

1. strategie s negativními emoce je reakce popírání, což je útěk (u emocí jsme se ji naučili v dětství). Popírání nám vůbec nesvědčí, znamená zametání negativních emocí pod koberec. Tyto emoce tím však nezmizí, hromadí se v skrytu a jednou nám náš nepořádek v sobě přinese nemalé potíže. Jako pořádný problém s kontrolkou v autě. Platí, čím dříve se rozhodneme strategii popírání emocí opustit, tím lépe – bude nás to dohromady méně bolet.

2. strategie s nepříjemnými emocemi je (opět naučený) útok – projekce. Naše bolavé emoce nedokážeme přijmou a zpracovat je (můžeme se to však naučit) a vniklý tlak uvolníme tak, že ho obrátíme na druhé – něco jim vyčteme, vyhubujeme jim, křičíme atd. Toto je opět neužitečná strategie, pokud se opakuje, nic jsme se nenaučili, kontrolku jsme ignorovali a ničíme si vztahy i sebe. Tuto strategii si neseme také nevědomě z dětství a dá se s ní určitě něco dělat. Pamatujte, že změna je vždy možná! 🙂

Tyto dvě strategie vychází z reakce na ohrožení „útěk nebo útok“, které jsou základními reakcemi, když jsme v nebezpečí. U emocí jsme se je však naučili výchovou. A když se nám negativní emoce řádně rozhoří, jsou pro nás opravdu velkým ohrožením a proto se k původním automatickým reakcím také uchylujeme, když neumíme s negativními pocity zacházet výhodněji.

Jaky je užitečný způsob práce s emocemi? Můžeme se naučit používat třetí možnost – užitečnější strategii plynutí. Nebojovat, neutíkat, naučit se s pocity plynout. Jinými slovy: Nalaďte se na své pocity, jsou-li silné, prodýchávejte je, a buďte s nimi, dokud nepřejdou. Silné emoce mají podobně jako bouřky svůj začátek, prostředek a konec. Můžou se ve vás hromadit jako zlověstná mračna, pak se rozburácet jako rozzuřený živel, každá bouřka však přejde. A dá se to přečkat. Myslím tím bez projekce na druhé lidi.

Naučit se pracovat s emocemi pomáhají metody emoční svobody. Učí nás od emocí neutíkat, neprojektovat je na druhé, být s nimi, postupně jim více rozumět a naučit se je zvládat. Těmito metodami si můžeme pomáhat i sami.

Užitečné cvičení s emocemi

V duchu či nahlas si projděte následující myšlenky.

  • Pocit, který ve svém životě vnímám jako nejvíce nebezpečný je _______.
  • Poznám, že se schyluje k citové bouřce tak, že moje tělo _______ a moje myšlenky _________.
  • Mé tělo signalizuje, že bouře bude končit tak, že cítím _______ a _______.

Emoce jsou s námi v každou chvíli života, ať chceme či ne. Můžou být naším učitelem nebo s nimi můžeme bojovat a nic se od nich nenaučit. Dovolte si přihlásit se k lidství – lidství znamená hlásit se ke všemu, co ve vás je a dokázat s tím být. Slibte si, že se budete zaměřovat na 3 fáze emočních bouří a budete se učit umění plynutí, místo útěku či útoku.

Co vám to přinese, když budete své umění plynutí rozvíjet?

Přinese mi to 1. _________ , 2. __________ a 3.___________.

Své veškeré emoce se můžete naučit obejmout a být s nimi. S metodami emoční svobody pracuje na světě miliony lidí. Chtějí si zlepšit život, být vlídnější na své blízké, učit své děti zacházet se svými emocemi. Umění plynutí je jedna z nejdůležitějších strategií v životě, rozhodněte se jí naučit. Přinese vám vnitřní klid, naučí vás vnímat více rozmanitost života a žít více naplno. Rozhodněte se emoce přetransformovat na své pomocníky, ráda vám s tím pomohu.

Tagy:
vlasta@vlastaliskova.cz
Jsem průvodkyně změnou. Učím lidi pracovat s jejich myslí, emocemi a tělem, aby si s nimi lépe rozuměli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Novinky Jak žít naplno

    Chci pravidelnou dávku inspirace!

  • Nejnovější články
  • Kategorie